כ' כסלו תשנ"ב

מתוך יומן 770
גרסה מ־10:08, 22 בספטמבר 2023 מאת שניאור (שיחה | תרומות) (יצירת דף עם התוכן "• יום רביעי, כ' כסלו • כ"ק אדמו"ר שליט"א נכנס לתפילת שחרית בשעה 10:00 לערך. בצאתו בירך נוסעי...")
(הבדל) → הגרסה הקודמת | צפו בגרסה נוכחית (הבדל) | הגרסה הבאה ← (הבדל)
יומן 770

• יום רביעי, כ' כסלו • כ"ק אדמו"ר שליט"א נכנס לתפילת שחרית בשעה 10:00 לערך. בצאתו בירך נוסעים. לפני תפילת מנחה נתן את הסידור לחתן, וכן נתן לו מטבעות לצדקה. בחוץ חילק לילדים, שאל שניים האם כבר קיבלו, ושלשל לקופה. לפני שנכנס למעלית בירך נוסעת בברכת הדרך. לתפילת נכנס בשעה 3:15 לערך, ולכל אורך הדרך המשיך לחלק מטבעות לצדקה. באמצע שלשל מטבע לאחת הקופות, ולפני שעלה לבימה שאל שני בחורי בר מצוה באם כבר קיבלו. בעלותו לבימה הסתובב כרגיל ועודד את שירת "ואני אבטח בך". אחרי התפילה, בשעה ,3:24 יצא כ"ק אדמו"ר שליט"א מביהכ"נ כשמעודד את שירת "פדה בשלום". ליד הפתח עמדו נוסעים, ביניהם שלוחים החוזרים לרוסי', וכ"ק אדמו"ר שליט"א בירכם כרגיל והוסיף: "הצלחה רבה". גם בצאתו מהמעלית למעלה בירך נוסעים. היום יצא למכירה המשך "בשעה שהקדימו" תער"ב, שיצא לאור בהוצאה חדשה ומוגדלת. זו הפעם השני' אחר ההוצאה הראשונה בתשל"ז, לגודל החשיבות והזהירות בפרסומו. הפעם הוגה הספר גם ע"פ גוכי"ק כ"ק אדמו"ר (מהורש"ב) נ"ע. בגמר ההגהה של הספר אמרו כל חברי הספרי' "לחיים" יחדיו, בציינם את המסופר על כ"ק אדמו"ר (מהורש"ב) נ"ע שכשגמר לכתוב את המשך תרס"ו אמר "לחיים" יחד עם בנו כ"ק אדמו"ר מהוריי"צ. כמו"כ התפרסמה היום השיחה משבת פרשת וישלח, מוגה ע"י כ"ק אדמו"ר שליט"א. תפילת מעריב התקיימה בשעה 6:45 בזאַ ל הקטן למעלה, עקב היחידות שמתקיימת הלילה. אחרי התפילה בירך נוסעים כרגיל, והוסיף: "הצלחה רבה". כ"ק אדמו"ר שליט"א נכנס ליחידות בביהכ"נ הגדול, ללא גאַ רטעל, בשעה .8:13 לפני שנכנס למעלית סימן פעמיים לשלום. בכניסתו לביהכ"נ התיישב במקומו ליד שולחן היחידות (שהוצב כרגיל מע"ג בימה קטנה, ושלא כרגיל – הי' ללא מפה). הריל"ג הודיע שהנוכחים הם האורחים, ושאל כ"ק אדמו"ר שליט"א:

ולאחר שהלה חזר על כך – 

"וואָ ס? "הביט כ"ק אדמו"ר שליט"א על הקהל ופתח בשיחה לאורחים (וגם לקבוצה מהתמימים השלוחים) שארכה 25 וחצי דקות. את השיחה פתח בענין של "פותחין בברכה", ופירט את מעלות הזמן בחודש, בשנה וכו'. אח"כ דיבר אודות חשיבות האסיפה בציבור ועל אהבת ואחדות ישראל שמקרבת את הגאולה, שנמצאת קרוב מאוד וכו'. בענין הנ"ל, כשדיבר אודות "כלו כל הקיצין", אמר: "און וואָ ס איז אויכעט די הכנה לזה, וואָ ס דאָ ס איז דאָ ך די ימות המשיח אין וועלכע מ'געפינט זיך איצטער, און בפשטות, און מ'געפינט זיך – כמסופר ומדובר בזה ע"י נשיא דורנו, דורך דעם רבי'ן דעם שווער – אין אַ ן אופן אַ ז ס'איז שוין 'כלו כל הקיצין' מזמן רב, און מ'האָ ט שוין אויכעט די אַ לע הכנות לזה, און אפילו די 'קנעפּ לעך', וכמדובר כמה פעמים, און מ'דאַ רף מערניט ווי עפענען די אויגן, וועט מען גלייך דערזען אַ ז ס'איז שוין דאָ דער ענין הגאולה, ביז די גאולה האמיתית והשלימה – מ'דאַ רף מערניט ווי עפענען די אויגן וועט מען דאָ ס זען ווי אַ זוי זיי זיינען דאָ אויכעט 36 (ולהעיר שזו כבר פעם בפשטות!" שלישית שמתבטא כך!). אח"כ כשדיבר אודות "פדה בשלום", התבטא באומרו ש"פדה" קשור עם שנת הפ"ט ("פדה" בגימטריא פ"ט) שאנו נמצאים בו, ומזה נכנסים עכשיו לשנת הצדי"ק, ובהמשך לזה גם אמר: "בפרט דער עיקר ענין פון השנה, אַ ז דאָ ס איז שנת גאולה תהי' לארץ, און שנת גאולה תהי' לכל אחד ואחת אין אַ ן אופן פון 'הי' תהא'" בהמשך עורר שההחלטות להוספה בפעולות טובות צריכות להיות בהתאם להוראות ימי חנוכה – באופן של "מהדרין מן המהדרין" ותוך השפעה על הזולת כהדלקת הנרות "על פתח ביתו מבחוץ". את השיחה סיים במילים: "מראה באצבעו ואומר הנה זה בא און זה אלקינו קוינו לו, און זה הוי' קוינו לו ויושיענו, כפליים לתושי', ותיכף ומיד ממש". בסיום השיחה הזיז כ"ק אדמו"ר שליט"א את הרמקול מעט ופנה והחל לחלק לכאו"א מהנוכחים דולר א' לצדקה ולקבל את הפ"נים. הסדר הי' כבדרך כלל: את הפ"נ קיבל ביד שמאל וביד ימין נתן את השטר, ובהתקבץ כמה מעטפות יחד הקיפם בגומי והניחם בצד (והמזכיר הכניסם לשקית הנייר). לרוב העוברים אמר: "ברכה והצלחה". לילדים שהיו בידי הוריהם הרים את הדולר אל מול עיניהם. לא' שאמר משהו אמר: "בשעה טובה ומוצלחת, עשי' בהצלחה מופלגה". לא' שעבר עם קביים אמר: "ברכה והצלחה ורפואה קרובה". לא' שביקש ברכה לבריאות אמר: "אמן, בקרוב ממש". לא' ביקש ברכה לאביו אמר: "לכל המשפחה". לא' שאמר שנוסע לאה"ק אמר: "בשעה טובה ומוצלחת". לא' שביקש ברכה לישועה אמר: "אמן". לא' שביקש ברכה לפרנסה בהרחבה אמר: "אמן". לצַ ייָר ר' ברוך שי' נחשון הניד בראשו הק'. כעבור כתשע דקות הסתיים תור הגברים והחלו לעבור הנשים. לאחת שאמרה משהו אמר: "אמן, בארץ הקודש.

לא' שאמרה משהו 

אמר: "אמן, אמן, לכל המשפחה, בשורות טובות". לעוד אחת שביקשה ברכה לשלום בית אמר: "אמן". לאחת שאמרה משהו אמר: "אמן, בקרוב ממש". לאחת שאמרה משהו אמר: "אמן, בשורות טובות, הצלחה רבה". לאחת שביקשה ברכה לילדים ולשלום בית אמר: "אמן, בקרוב". כמו"כ היו עוד דיבורים לכו"כ בשפות אחרות. החלוקה לנשים ארכה ג"כ תשע דקות. בשעה 8:57 פתח בשיחה לקבוצת ברי ובנות מצוה ומשפחותיהם שיחיו, בה איחל (בין השאר) שחגיגות הבר- מצוה יהיו באופן ד"מוסיף והולך ואור", ויוסיפו בתורה ומצוות מיום ליום כפי שלומדים מימי חנוכה, ושמשמחה זו יבואו לשמחות נוספות ובהן שמחת פדיון הבן, כולל גם פדיית בניו של הקב"ה מהגלות. כמו"כ הזכיר על המנהג להוסיף בצדקה ביום הבר-מצוה, וסיים בברכה שבקשת יעקב אבינו "לישב בשלוה" תתקיים מיד בשלימות. השיחה ארכה כ10- דקות, וסיים במילים: "וע"י הזירוז דורך דעם הוספה

.

41 אין עניני צדקה כמוזכר לעיל" אחרי השיחה חילק לכאו"א דולר א' לצדקה, וגם להם אמר: "ברכה והצלחה". להרב יצחק יהודה שי' ירוסלבסקי נתן דולר נוסף באומרו: "פאַ ר הרבנים אין .42 כשעבר הרב שניאור זלמן ארץ הקודש" שי' גורארי', קרא לו ונתן לו שטר נוסף. החלוקה לגברים ארכה 6 דקות, ובסיומה נשארו בידו כמה מעטפות, והקיפן בגומי והורה לריל"ג להניחן יחד עם שאר הפ"נים של חתני הבר מצוה. לאחת שביקשה ברכה אמר: "אמן, ברכה והצלחה און גוטע בשורות,43 בקרוב ממש", וכשבירכה את כ"ק אדמו"ר שליט"א אמר: "גם אתם". לאחת שאמרה

.

45 "זייט געבענטשט"44 השיב: "צו געזונט" לאחת שביקשה ברכה אמר: "אמן, פאַ רן .46 לאחת שאמרה שיום גאַ נצע משפחה" בסיום עברו בני משפחת המזכיר ר' שלום מענדל שי' סימפסון (לרגל הבר מצוה של נכדו – בן חתנו ר' חיים שי' וילשנסקי), וכ"ק אדמו"ר שליט"א נתן לכ"א שני שטרות. לכמה מהם שאמרו "אַ לאם חתן דאַ נק", השיב: "צו געזונט" הבר מצוה אמר: "בשעה טובה ומוצלחת", וכשביקשה ברכה אמר: "אמן, בקרוב ממש, בשורות טובות". לחתן הבר מצוה נתן דולרים נוספים באומרו: "פאַ ר די ,וכן לאביו, וכן לסבו המזכיר בר מצוה" רשמ"ס. אח"כ הורה לריל"ג להניח את מעטפותיהם יחד עם שאר הפ"נים של חתני הבר מצוה. כל זה ארך דקה. בשעה 9:20 קירב כ"ק אדמו"ר שליט"א את הרמקול, ופתח בשיחה לקבוצת חתנים וכלות שיחיו, בה דיבר על ההכנות לבניית בית בישראל, וכן בירכם שיקויימו בהם כל הברכות הקשורות ב"שנה ראשונה", להיות "נקי" מכל טרדה ומכל דאגה. אח"כ הזכיר את המנהג לתת צדקה ביום החופה, ובסוף עמד על הקשר בין "קול חתן וקול כלה" לקולות של מתן תורה, כדברי חז"ל, ואיחל שבקרוב נזכה ל"תורה חדשה מאתי תצא", ולקיום בקשת יעקב "לישב בשלוה" – נישואין באופן דשלום ושלוה בשלימות, כפי שיהי' בגאולה האמיתית והשלימה תיכף ומיד ממש. השיחה ארכה 7 דקות לערך, ואחרי' שאל את הריל"ג אם אלו החתנים וכלות, וכשהשיב בחיוב, נטל בידו הק' שני דולרים (!) ונתן לכ"א באומרו: "בשעה טובה ומוצלחת". החלוקה לגברים ארכה דקה, והחלוקה לנשים ארכה ג"כ דקה, ובסיום הורה לריל"ג להניח את המעטפות של החתנים והכלות ביחד (בנפרד). שלשת השיחות היו (ברובן) בעיניים עצומות. טרם צאתו ביקש כ"ק אדמו"ר שליט"א את חבילת הפ"נים, קם ממקומו באחזו את הסל והביט לעבר ארון הקודש כשאומר משהו בלחש, ובשעה 9:29 יצא מביהכ"נ. בדרכו הרים את עיניו הק' והביט לעבר השעון שבקיר הדרומי. בצאתו מהמעלית למעלה עודד את השירה. אחרי היחידות רקדו בשמחה וטוב לבב, כבשנים קדמוניות. בלילה התקיימה סעודת מצוה והתוועדות חסידים לרגל סיום הלכות שופר, סוכה ולולב והתחלת הלכות שקלים ברמב"ם. בהמשך התוועדו התמימים בחיות מיוחדת, לאור דברי כ"ק אדמו"ר שליט"א בשיחה על כך שמפרק פ"ט בתהילים ממשיכים לפרק צדי"ק... ההרגשה היתה שצריכה להיות התעוררות מצידנו, לאחר כו"כ גילויי התייחסות של כ"ק אדמו"ר שליט"א לנושא זה. הועלו רעיונות והצעות כיצד לארגן מבצע הודאה כלל עולמי לכבוד שנת הצדי"ק.